الحب في الحلال
الحب في الحلال
جزء 1 من 33

الفصل الاول

يصدح صوت الزغاريد في أركان هذه الشقة المتوسطة الحجم و يبارك الجميع و يهنئ علي هذه الزيجة فـاليوم هو كتب كتاب "ملك "و " ادهم "
ادهم الذي كان يجلس بجانبها يبتسم لها بحب خالص و امسك يدها و قال : بقيتي مراتي بعد كل اللي حصل و كل الغُلب اللي عشنا فيه
ضحكت في خجل ثم صمتت في خجل اكبر بسبب نظراته
فقال بمرح : لا بقولك ايه انا عايزك تتكلمي مش قبل الجواز و بعد الجواز هتفضلي على الصامت كدا
ابتسمت و نظرت بعيد عنه  فـهي المره الاولى لها أن تتحدث مع رجل غريب
فوقف بجانبها و قال بصوت عالي : عمي في  الريموت اللي بيشغل بنتك هي العروسة مش بتتكلم ليه هي خرصى
ضحك الجميع من ما جعلها تحمر خجلا
اقتربت منها زينب و هي تقول بصوت هامس : يا بت اتلحلحي شويا كدا العريس هيطير منك  ده الولا عيني على آخره و بعدين مش هو ده اللي كنتي هتموتي عليه  ادهم راح الأكاديمية و سبني احيه يا زينب ادهم نساني و في الاخر طلع بيحبك و انتي اول ما يجي الخطوبه ت***
وضعت ملك يدها علي فم صديقتها و قالت : و الله ما انتي قايلة كلمه كمان ادهم ممكن ندخل البلكونه .
ابتسم لها و قال بصوت عالي : يا فرج الله اخت زينب لو عطلت معيا هنادي عليكي تشغليها تاني ، اتفضلي يا ملكة قلبي 
يا خرابي على الرقة و الأنوثة يا جدعان
ما تحن يا جن
الفصل الاول
يصدح صوت الزغاريد في أركان هذه الشقة المتوسطة الحجم و يبارك الجميع و يهنئ علي هذه الزيجة فـاليوم هو كتب كتاب "ملك "و " ادهم "
ادهم الذي كان يجلس بجانبها يبتسم لها بحب خالص ، و امسك يدها و قال :- بقيتي مراتي بعد كل اللي حصل و كل الغُلب اللي عشنا فيه
ضحكت في خجل ثم صمتت في خجل اكبر بسبب نظراته .
فقال بمرح :- لا بقولك ايه انا عايزك تتكلمي مش قبل الجواز و بعد الجواز هتفضلي على الصامت كدا .
ابتسمت و نظرت بعيد عنه ، فـهي المره الاولى لها أن تتحدث مع رجل غريب .
فوقف بجانبها و قال بصوت عالي :- عمي فين  الريموت اللي بيشغل بنتك هي العروسة مش بتتكلم ليه؟ هي خرصى .
ضحك الجميع من ما جعلها تحمر خجلا .
اقتربت منها زينب و هي تقول بصوت هامس :- يا بت اتلحلحي شويا كدا العريس هيطير منك  ده الولا يا  عيني على آخره و بعدين مش هو ده اللي كنتي هتموتي عليه  ادهم راح الأكاديمية و سبني احيه يا زينب ادهم نساني و في الاخر طلع بيحبك و انتي اول ما يجي الخطوبه ت***.
وضعت ملك يدها علي فم صديقتها و قالت :- و الله ما انتي قايلة كلمه كمان ادهم ممكن ندخل البلكونه .
ابتسم لها و قال بصوت عالي :-يا فرج الله اخت زينب لو عطلت معيا هنادي عليكي تشغليها تاني ، اتفضلي يا ملكة قلبي  ؛يا خرابي على الرقة و الأنوثة يا جدعان
ما تحن يا جن .
دلفت ملك الي الشرفة و نظرت له بغضب و قالت :-انت بتهزر مع زينب ليه مش ماليه عينك يعني .
قلب عيونه و قال بصوت منخفض :- اه دي طلعت نكديه .
ثم نظر لها و قال بصوت مسموع :-هو القمر لما بيتكلم بيقول اي كلام و خلاص .. لا يا حبيبتي  اقولك على حاجه .
قالت :- قول .
قال :- انا بعز اي حد منك ،مش عشان بحب الشخص ده لا انا بعزه عشان منك انتي ،عشان بحبك انتي مش اكتر ،و بعدين مسكتي في كلامي ليها و نسيتي معكستي ليكي ، ده انتي عامله زي القطط تاكل و تنكر .
ابتسمت له و قالت :- اتلم .
اقترب منها و قال بعشق :- اتلم ايه ده لسه فيه بوسه بعد كتب الكتاب .
فدخل عليها أخيها الصغير و هو يقول :- لا معلش يا  ادهم امشي انت يا خويا دلوقتي عشان تقريباً امك بتنده عليك .
نظر ادهم بحرج الي ملك و قال :-حم حم ليه كدا بس طيب يا ملك هروح اشوف انا ماما و جي ليكي تاني .
فتحدث حمزه أخيها من جديد و قال :- لا خليك هناك  و هي هتيجي ليك .
فوقف ادهم ورفع حاجبه و وضع يده على كتف ملك التي احمرت خجلاً و قال :- بس انا بقي عايز اقف مع مراتي في البلكونه شويا .
نظر له حمزه بغيظ و قال :- مينفعش تقف معاها لوحدك .
فقال ادهم بستفزاز :- لا بس هي دلوقتي بقيت مراتي،  يعني ممكن اقف معاها في مكان مقفول ، ممكن اعد معاها كمان في اي حتا  ،و في اي وقت و ممكن كمان انام معاها فـ.....
شهقت ملك و فتحت عينها بصدمه فقال أخيها :- لا ده انت شخص مستفز فعلاً ،خلي بالك انا ممكن اخلي ابويا يلغي الموال ده كله .
ضحك ادهم بستفزاز و قال :- ده كان ممكن يحصل ايام الخطوبه ،لكن دلوقتي بقيت مراتي ، و كلها شهرين و أخدها في بيتي ،و هخليك تشوفها كل يوم جمعه و ساعة واحده بس ، و ده كرم مني .
دخلت عليهم اسماء و هي تقول :- حرام عليك يا ادهم ده حتى حمزه كيوت بلاش طريقتك دي .
بهت وجه ادهم و هو ينظر الي أخته و قال :- بت روحي لـ امك .
ضحك حمزه و قال :-طيب تعالى يا ملك لـ اخوكي الكيوت.
ضحكت ملك عليهم و احمر وجه ادهم من الغضب .
و بعد وقت كان ذهب الجميع الي منازلهم ، و لكن زينب اصرت على أن تبقى مع صديقتها .
كانت تنام ملك على ظهرها علي الفراش تنظر الي سقف الغرفة و بجانبها زينب التي كانت تنام بجانبها  فقالت زينب :- فكره يا ملك زمان ايام الاعدادي و ادهم و سليم فكره بنت عمك هدى و الولا اللي كانت بتكلمه فكره صحابنا شروق و اشرقت و هاجر كنا ديما مع بعض لكن دلوقتي كل فين و فين عشان نشوف واحده منهم فكره كلام سليم ليا .
نظرت لها ملك بـانتباه بسبب نبرة الحزن التي في صوت صديقتها المقربة فقالت ملك :- زينب  انتي لسه بتحبي سليم ؟!
هزت راسها برفض و قالت :- لا مش بحبه لكن الكلام اللي قاله ابل ما نسيب بعض وجعني اوي .
عوده الي الماضي .
كانت تسير الخمس فتيات
زينب و ملك و ساره و هاجر و شروق  متجهين إلي المدرسة حتى قالت ملك بصوت منخفض :- بت يا زينب مش ده سليم حبيبك ؟
تلفتت زينب و نظرت له فغمس  لها بعينه من ما جعلها تبتسم له فقالت شروق :-ملك ادهم وقف هناك اهو .
نظرت له ملك بحب فـوضع يده على قلبه بطريقة مسرحيه و ارجع جسده الي الخلف كأنه يفقد الوعي من نظرتها .
استفاقت ملك من هذه الذكريات على صوت بكاء زينب بجانب ؛  فـشهقت ملك و هي  و تضمها  إليها في محاولة  لـتهدتها .
بقلم ⁦✍️⁩#ندى_عمرو
فكرة 🌹ملك
2 قراءة
1 إعجاب
0 تعليق
الجزء السابق الجزء التالي
مساحة إعلانية

التعليقات (0)

سجل دخول لتتمكن من التعليق

تسجيل الدخول

لا توجد تعليقات بعد. كن أول من يعلق!

فصول الرواية

تعليقات الفقرة

سجّل دخول للتعليق

تم اكتشاف أدوات المطور

لحماية المحتوى، يرجى إغلاق أدوات المطور للمتابعة في القراءة.