الفصل السادس
أوقف سليم العربة أمام أحد الكافيهات و قال و هو ينظر إلي المراه :-
يلا يا زينب .
نظرت له هاجر بغضب و قالت :-
ايه يلا يا زينب دي ، مش فيه واحده أعده جنبها .
تلفت سليم إليها و نظر لها و قال بـحاده :-
و انا اقولك ليه يلا ، ما انتي جيا غلاسه اصلا ، لا و كمان بـتقلي ادبك عليا .
انتفضت هاجر من ما قال و قالت بصوت حزين :-
قصدك اني قللت الادب .
احمرت خديها و أثنت شفتها إلي الأسفل ، و هكذا يصبح شكلها حين توشك على البكاء .
نظر لها سليم قليلا أصبح مخوذ بها من هذه البرئة التي لا تمد لها بصلة فقال بحنان :-
خلاص يا هاجر مش هاجر برضوا .
هزت راسها و بدأت قطرات الدموع في الهبوط .
فقال بصوت سريعا قبل أن تنفجر في البكاء :-
خلاص يا هاجر ده انتي تنزلي ابل الكل و الله، طب بصي ايه رايك اني عزمك على ايس كريم شوكولاته و كمان عزمك على الشوكولاته اللي انتي عايزاها .
ابتسم بسعاده و قالت :- و الله .
قال بابتسامه خفيفة :- و الله .
ثم اخفض صوته و قال :- جيبه بت اختك معاكي يا زينب ماشي لما نبقي لوحدنا بس .
ذهب الي و جلس و جلست الفتاتين بجانب بعضهم البعض.
بعد قليل قالت هاجر :- زينب انا هروح الحمام .
قال سليم بصوت منخفض :-
خير ما فعلتي .
ما أن ذهبت هاجر حتى قال :-
وحشتيني .
نظرت له زينب بحرج
فقال :- انتي عامله ايه الفتره دي حاسه بيه .
قالت زينب :- عادي مفيش حاجه جديده في حياتي .
فقال :- صاحبتك دي ؟
قالت :- اه صاحبتي ! ليه ؟
قال :- غريبه اوي ، مشفتهاش ابل كدا معاكي يعني .
قالت :- لا مش بتبقي موجوده ديما .
قال :- يعني كانت لازم تيجي معاكي ؟
قالت :- لو مش هي هيبقي فيه غيرها مينفعش انزل معاك لوحدي ، هو اصلا مينفعش انزل معاك بس انا اهلي مشينها بالحب اصل نشفت رقهم .
قال سليم :- و انتي رافضه الجواز ليه ؟
قالت :- لا مش كدا و الله بس مكنوش مناسبين .
قال بابتسامه :- يعني أنا المناسب.
ابتسمت و قالت :- بصراحه اه لكن فيك عيب واحد بس.
نظر لها بستغراب و قال :- ايه هو ؟
قالت :- انك قريبه . _ تقصد سليم سالم _
علم أنها تتحدث عن سليم ابن خالته فقال بهدوء :- صدقيني انا مش هخلي حد يزعلك حتى لو بكلمه
فقالت :-
انا واثقه فيك يا سليم ، و عارفه انك مش زيه .
____________✨
دق جرس البيت وقفت ملك تتلفت حول نفسها و هي تقول :-
يارب ما يكون هو يارب ما يكون هو .
استمعت الي دق على باب الغرفة فنظرت الي الباب ، في انتظار امها أن تدخل و تقول لها أن ادهم يريدها في الخارج و لكن ما حدث جعلها تتصنم مكانها .
دخل ادهم إليها و نظر إليها بحب و قال بعد أن اقترب منها :- و انا كمان بموت فيكي ❤️
احمر خديها فقال بهدوء :- اتاخرتي و العصر إذن قولت ما تروح يا واد يا ادهم تصلي مع مراتك ...
نظرت له في فرحه فقالت :-هو العصر إذن بجد ؟
قال :-اه و الله و يلا البسي إسدال عشان نصلي انا متوضي اصلا .
ذهبت ملك الي الدولاب ثم فتحته و بدأت في إخراج الاسدال و ارتدته و قفت خلفه و بدأ في الصلاه بها .
و ما أن انتهى حتى اقترب منها و قبل جبينها و قال :-
عقبال ما نصلي في بيتنا ، و يبقي معنا ياسين ،و نور
تاهت في بحور عيونه و شعرت إن الدنيا تنير من حولها لم تكن تتخيل أن تشعر بكل هذا الكم الهائل من الامان و الحب و الاستقرار ، كانت قد فقدت الامل في وقت ما حين غاب عن نظر عينها منذ زمن و لكن الان اصبح أمام عيونها و يقول لها كم هو يريدها و يحبها ، بتاكيد هذا بسبب دعائها المستمر و الحائحا على ربها في أن يكون من نصيبها و أن تكون له و يكون لها .
_________❤️❤️
كانت تجلس سارة بجانب سليم و تنظر ببراءة الي جميع الذين حولها و كانت تشكر بها كثيرا ام سليم رغم أنها اول مره تراها ولكن تتحدث هذه الكتله من البراءة ... ثم قالت أم سليم :-
مش نسيب العرسان يتكلمه مع بعض شويا بقي يا ام سارة .
هزت ام سارة راسها و قالت :-
طبعا يا حبيتي طبعا ، تعالي يا. شروق معيا عايزاكي .
نظرت ساره الي شروق بترجي .
فقالت شروق :- لا يا طنط انا هفضل مع سارة .
قالت أم سارة :- تعالي يا بت القرعة .
ذهبت شروق مع الجميع و جلست سارة في انتظار اي حديث .
فقال سليم :-
عجبتني حركة الجزمه دي !
ابتسمت له بستفزاز و قالت :-
مم و عجبتني انا كمان !
قال :-
اه انتي صاحبتك مصلطاكي عليا بقي .
قالت :-
و ايه دخل صاحبتي بيك انت جي ليا انا و لا جي ل صاحبتي ؟
قال بتوتر :-
اكيد ليكي انتي .
قالت بصوت هادئ و نظرت خبث :-
بلاش كدب يا سوما انا عارفه و انت عارف انك هنا عشان غيران على زينب ، بس هي خلاص بقيت مع اللي احسن منك يا سوما .
نظر لها بغضب. و قال :-
هي راحت و انتي موجوده .
قالت بضيق :- ده بعينك .
قال :-
هتبقي كلك على بعضك ليا انا يا ساره و هتشوفي .
نظرت له بذهول و قالت :-
بعينك لو عرفت تلمس شعره مني .
رفع حاجبه و نظر لها بتحدي فأمسك شعرها و قلبه علي وجهها .
ثم ابتسم و قال :-
مش شعره واحده بس ده شعرك كله يا حلوه .
قالت بغضب :-
انت بني آدم مستفز و برضوا انا مش قصدي كدا انا قصدي مش هتعرف تلمسني يعني يعن ... قصدي ..واف انت بارد .
انفجر سليم ضحكاً فقال :-
على فكره انا عشان انسان محترم هستنى بعد كتب الكتاب و هلمس برحتي .
احمر وجه ساره و قالت :-
انت .. انت قليل الادب على فكره .
قال سليم :-
عارف .. بس ده معاكي انتي بس .
نظرت له قليلا ثم قالت :-
يا سلام يا خويا على أساس زينب دي كانت ايه ورقة كوتشينه .
نظر حوله ثم قال :-
بصي يا ساره ، زينب كانت فتره و مش هترجع تاني ابدا .
قالت ساره :- و انا ايه اللي يخليني اقطع صاحبتي عشانك ؟
نظر لها و قال :- و ليه تقطعي صاحبتك عشاني ؟
قالت بملل :-
بص يا سليم انا و انت مش لبعض و امي هي اللي أثرت عليا اعد الاعدا دي لولا اهلي انا كنت لبستك الجاتوه ده في خلقتك .
وقف سليم بغضب ثم امسك قطعة جاتوه و دفعها في وجه ساره .
شهقت ساره بفزع فأمسكت بصنية بأكملها و دفعتها عليه ، دخلت ام سليم و ام ساره و هم يمسكون في شعور بعضهم.
ما انتبهت لهم ساره حتى وقفت بجانب سليم
فقال سليم و هو يمسح على شعر ساره :-
تسلم ايدك يا سوسو الجاتوه طعمه يجنن من ايدك .
قالت ساره و هي تدهس قدمه برجلها :- مش من ايدك يا حبيبي .
توجع و اصبح يقفز بقدم واحده من الالم
فقالت ساره بخوف مصطنع :-
مالك يا حبيبي .
مسح سليم وجهه بيده و مسحها بيها و قال :-
بخير جدا يا حبيبتي بخير .
ثم وضع يده على كتف ساره وقال :- ها يا طنط هنكتب الكتاب امتى ؟
مساحة إعلانية
تم اكتشاف أدوات المطور
لحماية المحتوى، يرجى إغلاق أدوات المطور للمتابعة في القراءة.
طباعة المحتوى غير مسموحة
محتوى محمي بحقوق الملكية - منصة يورانس
محتوى محمي بحقوق الملكية - منصة يورانس
التعليقات (0)
سجل دخول لتتمكن من التعليق
تسجيل الدخوللا توجد تعليقات بعد. كن أول من يعلق!