الفصل الخامس عشر
الفصل الخامس عشر الحب في الحلال 💞
بقلم / ندى عمرو
فكرة / ملك
كان يجلس على الفراش يتحدث في الهاتف الي أن دلفت عليه والدته و هي تقول :- ما تقوم يا ولا شوفلك شغله تعملها .
قال سليم بملل :- يا امي دي خامس مره اقولك أن النهارده الجمعه اجازه .
قالت الام :- انت بتكلم سارة ؟
قال سليم بضيق :- بتصل بيها مش بترد ، هروح ليها دلوقتي .
قالت الام بخبث :- و انت ديقتها في ايه ، عملت ليها حاجه ؟
قال سليم و هو يقلب عيونها في ملل من حديث امه :- لا يا ماما ممكن تطلعي عشان اغير هدومي ...ممكن .
قالت الام بضيق :- طيب طيب يا ساتر .
خرجت الام من الغرفة ، وقف سليم و دلف الي المرحاض ، ثم بدأ في ارتداء ملابسه .
بعد وقت كان يقف أمام منزل سارة ، تنفس الصعداء ثم دق المنزل .
فُتح الباب ، قالت الام :- اهلا اهلا اتفضل يا بني تعالي .
قال سليم في خجل :- يزيد فضل يا رب ، امال فين سارة ؟
قالت الام بضيق :- يعيب الشوم هي مقلتش ليك انها مش في مصر ؟
نظر لها سليم بستغراب و قال :- مش في مصر ازاي يعني ؟!
قالت الام. بضيق :- بت قليلة الرباية انا هتصل بيها دلوقتي .
لم تنتظر منه رد و فتحت الهاتف ، ثم دقت على سارة مكالمة فيديو .
فتحت سارة المكالمه و هي تقول بملل :- يا ماما حرام عليكي دي عاشر مره تتصلي بيا في خلال نص ساعة .
قالت الام بغضب :- انتي ازاي يا بت انتي تسافري من غير ما تقولي لخطيبك انا ربيتك على كدا .
تجمعت الدموع في عيون سارة و هي تقول :- لا ما هو تقريباً عايز يفض الخطوبه .
سحب سليم الهاتف من يد الام و هو ينظر له و يقول بغيظ :- و الله انا امتى قولت عايز اسيبك ؟ امتى قولت اني مش عايزك ؟ امتى قولت اني مش بحب ؟انتي فين يا سارة ؟
قالت سارة بحنق :- سليم ابعد عني و نساني .
سحبت الام الهاتف من يد سليم و هي تقول إلي ابنتها :- ينساكي يا بت العبيطة الواد بيقولك أنه بيحبك .
سحب سليم الهاتف من يد الام و هو يقول :- انا بحبك يا سارة ، و مش هقدر اسيبك ، يا سارة انا عايز نرجع زي ما كنا الشلة القديمه ، مش عايز يبقى في اي حساسيه بين اي حد فينا ، ثقي في حبي ، زي ما انا واثق فيكي في كل حاجه .
صمتت قليلاً فقال :- ها قوليلي انتي فين بقى عشان اجيبك ؟
قالت و هي مقاربه على البكاء :- انا في اسكندرية عند قاريبي .
قال سليم و هو يسير مُبتعد عن امها :- و انا جي ليكي اخدك و اعزمك على احلى اكل انتي عايزاه ، انا بحبك يا عبيطه ، و فهمت صاحبتك كدا ، كنت بقولها اني مش بحاول اقرب منها زي ما هي فكره ، كل الموضوع اني عايز نرجع تاني شلة زي ما كنا و احنا اطفال ، و دلوقتي بقيتي انتي ليا ، و ادهم مع ملك ، وشروق مع ادم ، اللي كانت بتقول ديما ليه أبيه ، و زينب مع ابن خالتي ، دلوقتي مافضلش غير هاجر .
ابتسمت سارة بين دموعها و هي تقول :- لا ما هاجر هتبقى مع كريم .
قال سليم بستغراب :- كريم مين ؟
قالت ساره :- كريم ابن خالت ملك ، شكلهم هيبقوا لبعض .
قال :- طب ايه رايك نعمل زي ما عمل ادهم مع ملك .
قالت سارة بستغراب :- هو ادهم عمل ايه مع ملك ؟
قال سليم :- اتجوزها ، ايه رايك تتجوزيني ؟
قالت سارة بضحك :- لا اعرض العرض ده تاني لما تيجي تاخدني من اسكندريه و ياريت يبقى على البحر .
________________
كان يدق ادهم باب المرحاض و هو يقول بحنق :- يلا يا ملك هموت و دخل الحمام انتي بتعملي ايه كل ده ؟
قالت ملك من خلف الباب :- استني استني يا ادهم ثواني بس .
ظل ادهم يسير في الغرفة ، ذهاباً و اياباً ، ثم اعاد أمام الباب و قال :- ابوس ايدك يا شيخه اطلعي ، يا بنتي انا متعرضتش للموقف ده من ايام ما كنت في الحضانه .
تففت ملك و هي تخرج من المرحاض و تقول :- الواحد ميعرفش ياخد راحته في بيته يا ساتر .
لم يرد عليها بل دلف الي المرحاض و دفع الباب بعده .
كانت تقف ملك أمام المرآة ، و هي مازالت تتحدث بحنق بسبب قطعه لها و هي تأخذ حمام دافئ ، وقف ادهم خلفها و قال بغيظ :- يعني مش كفايه اني عايش معاكي على أساس اختك ، لا و كمان فضلتي في الحمام لمدة ساعة تقريباً ، و لو مكنتش قولت ليكي اطلعي مكنتش هتطلعي .
تلفتت ملك له و هي تقول بحنق :- ادهم اسمع اللي هقوله ده كويس اوي ، انا بحب أفضل في هدوء ، بصحه بدري مخصوص عشان أفضل في الحمام ابل صلاة الظهر .
قال ادهم بابتسامه صغيره خانقة :- بصي يا ملك ، بصي يا ملوك ،انا ارجل بينزل الشغل بدري ، يا عني انسي اللي انتي. بتقوليه ده ، باختصار شديد اعدي في الحمام طول اليوم و أنا في الشغل .
نظرت له ملك قليلاً ثم ذهبت من أمامه ، فقال ادهم بمكر :- و بعدين ، هي اللعنة اللي عليكي دي لسه مخلصتش ؟ ، و لا هي بتاعد بشهر ؟
وقفت ملك كالصنم مكانها ،و هي تشعر بالخجل الشديد والتوتر ، قالت و هي تعطيه ظهرها :- انا هروح اصلي الظهر تبقى حصلني انت بقى .
ضحك ادهم بصوت عالي ، و هو يقول :- يبقى خلصت من عليكي يا ملك ، استني عشان نصلي سواء .
_______________
فُتحت هاجر عينها على سماع وصول رسالة على " الواتس اب " نظرت إلي الساعة ، و قالت بملل :- اوف كل ده نوم .
جلست على الفراش و نظرت الي الرسالة ، كانت من رقم مجهول ، قرأت الرسالة
" عامله ايه ؟ "
ردت في استغراب
" مين ؟! "
رد
" انتي تفتكري مين ؟"
ردت
" بلاش استعبط عشان متخدش بلوك مين🤨"
رد
" 😂😂خلاص يا يوحش انا كريم "
ابتسمت هاجر ما أن قرئت هذه الحروف ، فقالت
" بدال كريم يبقى تمام ،جبت رقمي منين ؟ "
رد
" كنت سارقة من ملك "
قالت
"و انت بتسرق رقمي ليه أصلاً 🙄؟ "
رد
" متجيش معاكي اني معجب مثلاً 😐 "
ردت
" يا بني انت اصغر مني ؟ "
رد
" و الله 😑 "
ردت
" 🙂 تقريباً يعني "
بعت ڤيوس و هو يقول
" هاجر متستعبطيش انا وقف تحت البيت انزلي خلينا نتكلم ."
ردت عليه بڤويس
"تحت البيت ازاي يعني ؟ "
لم يرد عليها وقفت في الغرفة سريعاً ، و لبست فوقها الحجاب ، كانت ترتدي فستان منزل ، نظرت من الشرفة ، رأته يقف يسند على أحد سيارات و ينظر لها .
دلفت الي الداخل بسرعة و هي تقول بصوت عالي الي والدتها :- ماما انا هنزل اشتري حاجه من تحت بسرعه .
لم تنتظر رد والدتها بل ركضت الي الاسفل ، وقترب كريم منها و هو يقول :- في ايه بتنهجي كدا ليه ؟؟
قالت هاجر :- الله يخربيتك ، انت جيت ليه ؟
قال كريم بحنق :- الحق عليا فعلا ، لاني لقيت ده .... و قولت ناكل سواء .
كان يشير على حقيبة الطعام التي في يده ، قالت هاجر و هي تنظر له :- لا متقولش انت جايب اكل وواقف كدا .
ثم اقتربت من درجات السلم ، ثم نفضتها و هي تقول :- تعالى تعالى .
اقترب و هو يبتسم لها فقالت :- طبعاً ، انا مش بعمل كدا عشان الكل ، لا انا بعمل كدا عشان إكرام الضيف .
هز رأسه و هو يقول :- اه انا عارف انا عارف انتي هتقوليلي .
جلس و جلست بجانبه و بدأت في فتح الطعام ، الي أن فُتح الباب .
_____________
تجلس زينب أمام الشرفة تمسك في يدها الهاتف ، تبصر صور سليم ، صور خطيبها ، لا تعلم هل هي تعودت على وجوده معاها ، ام انها اشتاقت له بالفعل .
لم تفت دقيقة و هي ترا صورته تنير الشاشة ، بجانب رقمه ، ابتسمت بـتساع و لكنها قرارت معاقبته ، فلم ترد عليه .
بحثت عن رقم صديقتها شروق و دقت عليها :- السلامه عليكم .
قالت شروق :- عليكم السلام يا سونا .
قولت سارة :- كنت عايزه احكي معاكي شويا ؟
قالت شروق و هي تجلس تتجهز لما سوف تسمعه :- قولي انا بسمعك ؟
ردت سارة قائلا :- انا مش عارفه مالي ، بصي عايزه اعرف منك ،انا لم ببقى أعده من غير شغل او حاجه ، مش بفكر غير فيه ، بلاقي نفسي بفتح الفون ببص على صوره ، بفتكر كلامه حتى التافه ، بسرح في ضحكته ، اول ما يشوفه أو بسمع صوته بحس اني عايزه اضحك من غير سبب ، و قلبي دقه بيبقى اسرع ، و هو ده يبقى اسمه اني بحبه ؟
ردت شروق و قالت :- يبقى بتموتي فيه مش بس بتحبيه ... هو مين بقى ده ؟
قالت ساره بهيام :- سليم .
قالت شروق بفزع :- خبر اسود شبه وشك ، سليم مين ؟
قالت سارة :- انتي فهمتي ايه يا جموسه فهمتي ايه ، قصدي سليم خطيبي يا بقرة .
تنفست شروق و قالت :- طمنتيني اللهي ربنا يطمن قلبك .
قالت ساره :- طب قفلي بقى بدل ما اقفل على دماغك .
أقفلت سارة المكالمه ، و فتحت على سليم و هي تقول :- نعم .
قال سليم :- مفيش السلامه عليكم حتى .
قالت سارة :- لا مفيش .
قال سليم بمروغة :- طب وحشتيني .
ابتسمت سارة ، و لكنها اخفتها سريعاً و كأنه يراها و قالت :- لا .
قال سليم بحنق :- لا ايه هو انا بعزمك على العشا .
قالت سارة :- ياريت و الله بس البعيد معندوش دم ، و مش هيعملها .
قال سليم :- يا سلام انتي جيتي في جمال ، تعالي و أكلك و شربك اللي انتي عايزه كله .
قالت ساره بفرح :- افهم من كدا انك عزمني على العشا ؟
قال سليم بحرج و هو يحك رأسه من الخلف :- بصي يا ساره انتي عارفه اني مش غني اوي ، و مع ذلك مش ببخل عليكي في حاجه ، بس يعني العشاء انهارده هيبقى فول و طعميه ، عشان بجهز الشقة و مش معيا فلوس .
قالت ساره بضحك :- و ايه اللي فيها يعني المهم اني هبقى معاك يا سليم .
وقفلت معه حتى تتجهز للخروج مع حبيبها .
( مش المكان أو الزمان ، المهم الشخص اللي هتنزلي معاه ، الماديات خليها اخر حاجه ، اختاري ديما شخص لو معاه يصرف عليكي مال الدنيا ،و لو مش معاه يعافر مع الدنيا عشانك ، اختاري اللي شريكي ، اللي بيحبك بجد ، اللي يقدر يصونك ، زاي ما انتي بتصوني اهلك في غيبتهم ، بتصوني شرفك ، اختاري صح ، و خليكي انتي بنت اصول ، و عينك مليانه )
____________
أقفلت شروق مع ساره و خرجت من غرفتها ، و ما أن خرجت حتى رأت ادم و ابيها و رجل كبير السن يجلس بينهم .
قالت شروق بصدمه :- ايه ده ، فيه ايه؟!
قال ادم بابتسامه :- بتجوزك .
نظرت شروق حولها و الي انها خرجت دون حجاب ، ركضت حتى ترتدي الحجاب فقال ادم :- ملوش لزوم انتي بقيتي مراتي ، و الشيخ كفيف .... مفيش مشاكل لو هتلبسيه عشان ابوكي .
نظر الأب له بغيظ ، فقال له ادم بمرح :- اصل انا بغير على مراتي .
مساحة إعلانية
تم اكتشاف أدوات المطور
لحماية المحتوى، يرجى إغلاق أدوات المطور للمتابعة في القراءة.
طباعة المحتوى غير مسموحة
محتوى محمي بحقوق الملكية - منصة يورانس
محتوى محمي بحقوق الملكية - منصة يورانس
التعليقات (0)
سجل دخول لتتمكن من التعليق
تسجيل الدخوللا توجد تعليقات بعد. كن أول من يعلق!