الحب في الحلال
الحب في الحلال
جزء 2 من 33

الفصل الثاني

الفصل  الثاني
الحب في الحلال 💞
كانت زينب تبكي بجانب  ملك فـشهقت ملك و هي تفيق من ذكرياتها و ضمتها إليها في محاولة منها لتهداتها .
ثم قالت لها :-بس يا بت نواح هو ده مبروك  اللي المفروض تقوليها ليا .
ابتسمت زينب و قالت :-مبروك يا ملك انا بحبك اوي ⁦♥️⁩.
ضمتها ملك إليها و قالت :-و انا كمان بحبك اوي و الله ⁦🤍 .
في صباح يوم جديد .
كانت تجلس ملك تتناول الإفطار في هدوء ،حتى صرخت زينب من الغرفة و هي تقول :- يا نهار مش فايت ،امي هطلع عيني يا خرابي فين الهدوم الكلية المحاضرات .
قالت  ملك  بملل :- ابو تخلفك يا شيخه يا بت انتي خلصتي كلية اصلاً .
وقفت زينب و نظرت الي ملك قليلاً ثم جلست على الفراش و قالت بهدوء :- بجد طب كويس فين الفطار بقى .
ضحكت ملك و هي تقول :- عبيطة و الله يا زينب اطلعي الفطار جاهز .
دق باب الغرفة عليهم ،و دلفت منه امها و هي تقول :- اجهزي يا ملك جوزك برا .
وضعت ملك يدها على قلبها و قالت :- قوليها تاني كدا يا ماما .
ضربتها الام على رأسها و هي تقول :- اجهزي يا بت العبيطه .
وقفت ملك أمام خزانه الملابس ،و هي تبحث بشكل سريع عن احسن الملابس ، و انتهى هذا البحث بـفستان طويل بـلون الوردي ،و ارتداد عليه خمار بالون الابيض لم تضع مستحضرات تجميل على وجهها ،بل هي ترا أنها اجمل ما يكون بدون هذه الأشياء ؛هذا غير تفكيرها في أن لا يراها احد بهذه الأشياء غيره هو فقط حتى لو كان والديها .
خرجت له و قالت :- السلامه عليكم ورحمه الله و بركاته صباح الخير .
قال بابتسامه :- عليكم السلام ورحمه الله وبركاته ،صباح النور و الورد عليكي .
ثم اكمل حديثه قائلاً :- انهارده الجمعة قولت اصلى معاكي ،صلاة الجمعة لأول مرة 🤍..... فين المصليات اللي هنا و لا انتوا يهود .
كانت لا تعلم هذا الجانب من حياته ،فـجلبت له مصليا و هي مبتسمه و وقفت خلفه ،و هو يصلي مع عائلتها أمام الجميع .
( بعدةُ نفسي عن حبك في يوم 💔
حتى جعلك ربي قريب مني ...⁦.⁦.⁦⁦❤️⁩
و اصلي خلفك أمام عائلتي .....🤍
بدون خوف أو حتى خجل،  أصبحت زوچي و هذا هو القدر الذي كتبه لي ربي و قسمته انت لي بيدك  .... 🌹)
و بعد الصلاة اقترب منها و قبل جبينها و قال :- انشاء الله تتم في بيتنا قريب .
ابتسمت له و قالت :-باذن الله ، فطرت  يا ادهم .
هز رأسه و قال :-اه فطرت انتي اكلتي .
هزت راسها فقال :-طيب تعالى بقى اوريكي حاجه.
ذهبت رأت معه حقيبة المدرسة التي كان يرتديها ايام الاعداديه و فتحها لها و قال :- جبت ليكي شوكولاته كتير بس المره دي في شنطتي مش شنطتك .
ابتسمت له و قالت :- ربنا يديمك ليا يا ادهم .
عودة الي الماضي .
كانت تجلس تستمع الي الشرح و هي كل حين و الاخر تنظر إليه  ،و تراه و هو ينظر إليها الي أن انتهت الحصة ،و ذهبت هي الي المرحاض و بعد انتهاء المدرسة ذهبت الي البيت و حين فتحت حقيبتها رأت الشوكولاته و نظرت لها  بسعادة ،و لكن لا تعلم من جلبها فتحتها و بدأت في تناولها ،و هي تتحدث مع صديقتها عبر الهاتف و تسال :-هو انتي يا سارة  اللي دخلتي الشوكولاته في الشنطة ؟
قالت سارة  :- لا مش انا .
قالت ملك :- اه ما انا قولت كدا برضوا انتي معفنه متعمليهاش .
ضحكت سارة و قالت :- لكني أعرف اللي حطها .
قالت ملك بفضول :- مين ؟!
ضحكت سارة و قالت :- لا معلش يا ملك اتحيلي عليا شويا ،لاني فاضية و مش ورايا حاجه .
ضحكت ملك و قالت :-خلصي يا بارده .
قالت سارة  :-ده ادهم حبيب القلب .
ابتسمت ملك و قالت :-متقوليش حبيب القلب بس .
تحدثت سارة :-واه انتي مش بتحبيه يا بت
قالت ملك :-انا بحبه في الله لكن مستحيل اقول ليه ؛أو اقبل اني يتقال عليا حبيبته يا مراته يا بلاش .
عودة الي الحاضر .
أفاقت على هزت كتفها من يد ادهم و هو يقول :- ها روحتي لفين ؟!
ابتسمت له و قالت :- افتكرت اول مره كنت لقيت فيها شوكولاته في شنطتي .
ابتسم لها و امسك يدها و قال :-بتحبيني ⁦♥️⁩
هزت راسها في خجل فقال :- من امتى و انا عايز اسمعها منك .
تحدثت و قالت :-من  اول سنه في اعدادي  من اول يوم دخلت فيه الفصل بتاعنا .
ابتسم لها و قال :- و كدا سيبني احب على نفسي كل السنين دي .
ابتسمت له في خجل و قالت :- معلش بقى كنت بحبك لكن كنت منتظره أن حبي و كلامي معاك يبقي في الحلال .
ابتسم لها و قال :-انا بقي عايز احكي معاكي كتير ،انا بحبك بس بعديكي  بشوية  يعني من و احنا في اعدادي انا اصلا كان حلمي اني ادخل الأكاديمية و حاولت طبعاً لحد معرفتش ابقي اللي انا عايزه و انتي كنتي حلمي الأساسي كنت كل يوم اشوفك من بعيد و افضل افكر فيكي لحد ما دخلنا ثانويه سواء و بعديها افترقنا بسبب اني عايز ادخل الأكاديمية دورت عليكي و دوخت السبع دوخات عشان بحبك قلبي حاسس انك بتحبيني و عارف انك ليا كنت في كل صلى بلاقي نفسي بدعي اني ربنا يجمعني بيكي في الحلال  ...شوفت بنات كتير لكن كلهم غيرك كلهم مش زيك انتي. شئ خاص و هيبقي ليا لوحدي انما هما شئ عام اي حد ممكن يكلمهم انما انتي اتولدي ليا انا بس 💞 اتاري بقي .
نظرت له بستغراب  :-اتاري ايه ؟!
فقال بضحك :-اتاري محدش معبرك غيري مش بيقيا عليا .
ضربته في كتفه و قالت :- كدا يا بارد طب عارف انا ابن خالتي كان عايز يتقدم ليا بس انا نفسي كانت مقفوله وقتها .
.............................................................
بينما كانت زينب ذهبت الي بيتها و جلست في غرفتها وحيده تنظر الي أساس غرفتها في ملل و تتذكر منذ زمن فات .
عودة للماضي
سليم بلاش هزار هات الشنطة
ابتسم لها سليم و هو يقول :- مفيش شنطة غير لو قولتي بحبك .
ابتسمت في خجل و قالت :- سليم بلاش استهبال .
تحدث بجدية و قال :- قولي بحبك يا سليم
لم تتحدث فقترب منها و قال :- يعني مش بتحبيني .
فقالت :-لا بحبك ⁦♥️⁩.
فقال :-طيب ما انتي قولتي اهو .
صمتت فقال :- بصي ده رقمي و انا معيا رقمك اصلا هبقي اتصل بيكي باليل .
عوده للحاضر .
أفاقت من هذه الذكريات التي لم تترك عقلها منذ ذلك الحين استمعت والدتها  و هي تقول :- بت يا زينب انتي بتعيطي ليه هي صاحبتك حصل ليها حاجه يا بت .
هزت راسها و قالت :- لا يا ماما انا فرحانه ليها  بس بـفتكر ايام زمان .
هزت الام راسها واقتربت منها و قالت :- سيبك بقي من كل ده ... في خبر ليكي حلو اوي .
فقالت زينب :- ايه يا ماما الخبر ده .
فـتحدثت الام :- جي ليكي عريس .
بهت وجه زينب و قالت :- أُرفوضيه .
قالت الام :- هو انتي لسه شوفتي العريس عشان ترفضي أو تقبلي .
فقالت الام :-بصي يا حبيبتي انا مش عارفه انتي فيكي ايه لكن اللي عايزه أقوله ليكي أن العريس كويس او وحش اللي انتي عايزاه هو اللي هيحصل لكن نعد و نشوف و لو ارتحنا نتجوزه أو حتى نتخطب ليه و لو تمام يبقي على باركت الله تتجوزيه .
هزت زينب راسها و هي تقول :-حاضر يا ماما .
فذهبت الام لغرفة بينما جلست زينب تفكر في ماذا سوف تقول إلي هذا العريس هل تتحدث معه من البدايه عن ما حدث في الماضي ام تصمت ؟؟
بقلم⁦✍️⁩#ندى_عمرو
فكرة #ملك
1 قراءة
0 إعجاب
0 تعليق
مساحة إعلانية

التعليقات (0)

سجل دخول لتتمكن من التعليق

تسجيل الدخول

لا توجد تعليقات بعد. كن أول من يعلق!

فصول الرواية

تعليقات الفقرة

سجّل دخول للتعليق

تم اكتشاف أدوات المطور

لحماية المحتوى، يرجى إغلاق أدوات المطور للمتابعة في القراءة.