الفصل الرابع
الفصل الرابع الحب في الحلال 💞
بقلم ✍️:#ندى_عمرو
فكرةملك🌹
خرجت ملك سريعا حتى ترا ما حدث الي صديقتها و ما أن خرجت حتى فتحت فمها من الدهشة و هي تنظر الي صديقتها التي تقف و العصائر أمام قدمها و تنظر الي العريس الذي ابتسم لها بـهدوء .
ادخلت الام زينب الي غرفتها و هي تقول :- معلش يا جماعه هي بس أعصابها تعبانه شويا .
اقترب العريس الذي يُدعي بـ سليم الي ملك و التي كانت مازالت تقف تنظر له في صدمه و قال :-
انا اسف لو كنت سببت مشاكل يا انسه ملك .
نظرت له ملك و قالت :- سليم انت مش ابن خالت سليم اللي كان بيدرس معانا .
اجاب بهدوء :-انا فاهم انتي عايزه توصلي ليه روحي لـ صاحبتك و قولي ليها تقف تتكلم معيا شويا .
ذهبت ملك راكضة الي زينب تريد أن تجعلها تطمئن كما هي شعرت .
دلفت الي الغرفة التي تقف بها صديقتها تبكي و ترتعد من التوتر
اقتربت منها ملك و ضمتها إليها و هي تقول :- بس يا هبلة ده عايز يتكلم معاكي و عارف كل حاجه و تقريباً كدا بيحبك .
نظرت زينب لها بستغراب ، فقالت ملك :-
صدقيني انا حسيت بحبه في عينه ، قومي امسحي دموعك دي روحي معيا عشان تتكلمي معاه ، انتي عارفه سليم ده مش زي قريبه خالص و انتي بنفسك شوفتي ده و قولتي لو مكنتش بحب سليم ، كنت حبيت ابن خالته .
ضحكت زينب بينما قالت سارة :- هو ايه الموضوع يا جدعان ، و هل الولا الموز ده مزعل البت دي في. حاجه .
تحدثت شروق و قالت :- غطي البصر يا قمر غطي البصر يا سارة .
ضحكت ملك و قالت :-بصر ايه بقي ده بصل المهم باختصار شديد ده ابن خالت سليم و كانت الهانم بتكرش عليه و هو تقريباً كدا و الله اعلم بـيحبها بس الـــســـوال اللي بيطرح نفسه هو ازاي فكرك لحد دلوقتي .
أرتبكت قليلاً ثم قالت :- بصي يا ملك هو شغال معيا في نفس المستشفى لكن مكنتش اتوقع انه يجي هنا و يبقي هو العريس خاصة أنه عارف اني كنت بكلمك ابن خالته .
قالت ملك :-بصي يا زينب مش وقت كلام ده خالص دلوقتي انتي هـاتطلعي تتكلمي مع العريس و تقولي ليه كل حاجه عشان نعرف هـايكمل و لأ لا بس بدال هو عارف الجزء الكبير من حكايتك يبقي خلاص فات الكتير ما فاضل الأ القليل و بعدين لسه هـاتصلي أستخارا يعني مفيش قلق خالص .
هزت زينب راسها و طلعت حتى ترى عريس الغفلة كما تقول .
كانت متوتره بعض الشئ حتى همس هو لها بهدوء :-متخفيش مش باكل بني ادمين .
ابتسمت له باحرج و قالت :- حاسس اني رخمه صح .
قال بهدوء :-لا انا عرفك من زمن و عارف انك مش رخمه خالص .
قالت :- انا كنت عايزة احكي ليك حاجه ينفع بس بلاش توترني
نظر لها بحب و قال :-ماشي بس بلاش تبقي متوتره كدا اي حاجه هتقولي عنها مش هزعل منها خالص .
قالت زينب :-طيب الموضوع و ما فيه اني كيد انت عارف اني كنت بحب ..
قطع حديثها و هو يقول :- ايه لزمته بس الكلام ده دلوقتي .
نظرت له بحزن :- ده لازم عشان تعرف انت بتحب مين و عايز ايه ؟
قال :- طيب كملي يا زينب كملي .
قالت بهدوء :- بص يا سليم انا كنت بكلم قريبك ده و حبيته فعلاً بس جه في يوم ليا و قال أنه مينفعش نتكلم مع بعض تاني و اني واحده خاينه لاني خنت ثقة ربنا و ثقة اهلي فيا فـاكيد مش هيثق في واحده زي تربي ليه عياله و أنه كان بيحبني فعلاً لكن خلاص في حاجات اهم كتير من أنه يحبني بس ، ف انا عايزه اقولك انك لو انت نفس عقليته متتكلمش معيا تاني و متفكرش فيا .
قال بهدوء و قلبه يكسر نصفين :- انا معاكي بس لازم انتي كمان تفتحي قلبك ليا و تحبيني زي ما انا بحبك .... هتقدري تفتحي قلبك ليا .
هزت راسها و قالت :- صدقني انا مش بحبه دلوقتي انا كنت بحبه لكن حالياً انا ندمانه اني حبيت واحد زي ده ... اسفة لو كنت غلط في قريبك ادامك .
نظر لها و قال :- مش مهم الكلام ده خالص و مش فارق معايا حد غيرك يا زينت .
ها نقول ليهم نقرأ الفاتحة .
خرج الجميع حتى يقرأ الفاتحة الي صديقتهم زينب بينما قالت شروق :- بت يا ملك مين المز اللي وقف جنب خطيب زينب ده ؟
تحدثت ملك و قالت :-يا أختاه غطي البصر ، لكن له بتسالي على ده فـده اخوه سليم الكبير ها الكبير. .
نظرت لها شروق و قالت :-ايه يعني كبير و الله لو كان جده هو دخل دماغي خلاص .
ضحكت سارة و قالت :- يا بنتي بصي انا هقول ليكي حاجه حلوه اوي انتي تتجوزي ابو سليم عشان تبقي حماة سليم و مرات أبوه في نفس الوقت و لو عمل حاجه لـ بنتنا نعرف نحصره من جميع الجهات يبقي. واحده اخوه و تانيه أبوه .
ضحكت زينب ما أن استمعت الي هذا الحديث وخرجت زينب من حزنها في هذا اليوم و أخذت تضحك مع سليم فهو في الأصل قريب منها منذ زمن و لكنها يمكن القول أنها اعجبت بيه و لم تحبه مطلقاً لم يزد إعجابها الي حب بعد و لكن سوف يحدث بتأكيد .
هبطت ملك الي الاسفل ما أن قال لها ادهم أنه ينتظرها و ركبت بجانبه في السيارة فقال :- شكلك نسيتي تصلي العشاء ؟
ردت بحرج :-انا نسيت فعلاً .
رد بهدوء :- ليكي عقاب علشان الإثم الوحش ده .
نظرت بتوتر و قالت :- مكنش قصدي ، انا نسيت !
قال بهدوء :-مع عشان كدا انا هعقبك اصل مش صح انك تنسي اللي خلقك و هو نده عليكي و انتي مروحتيش ليه ينفع كدا ؟
نظرت له و قالت :- انا اسفه .
قال :-لا مش تتقال ليا انا تتقال للخلقك تمام العقاب هو اني مش هتصل بيكي النهارده لحد بكرا باذن الله و لو حصل و صليتِ ابقي اتصلي بيا يلا انزلي .
نظرت حولها و رأت أنها تحت بيتها فقالت :- ايه ده انت مش هتيجي معيا ؟
رد و قال :- لا انتي هتطلعي تصلي و استغفاري على نسيانك لربك تمام ...
اخدت خطوه نحو الباب فقال :- ملك .
نظرت له فقال :-و حشتيني .
ابتسمت له و قالت :-متزعلش مني .
فقال :- مش زعلان يلا بسرعه روحي يلا البيت عشان الشارع فاضي هستناكي تشوري ليا من البلكونه .
هزت راسها و ذهبت الي بيتها سريعاً ،و ما أن وصلت إلي الشرفة حتى أشارت له بيدها ،
ثم ذهبت الي المرحاض سريعا حتي تصلي صلاة العشاء ثم انتهت من صلاتها و هي تسبح .
بعد ساعة دقت عليها ساره و هي تقول :- ملك انا عايزه اقولك حاجه .
قالت ملك بقلق :- فيه ايه يا ساره ؟
قالت ساره بتوتر :-ملك انا سليم اتقدم ليا انهارده .
قالت :- سليم مين ؟
مساحة إعلانية
تم اكتشاف أدوات المطور
لحماية المحتوى، يرجى إغلاق أدوات المطور للمتابعة في القراءة.
طباعة المحتوى غير مسموحة
محتوى محمي بحقوق الملكية - منصة يورانس
محتوى محمي بحقوق الملكية - منصة يورانس
التعليقات (0)
سجل دخول لتتمكن من التعليق
تسجيل الدخوللا توجد تعليقات بعد. كن أول من يعلق!