الحب في الحلال
الحب في الحلال
جزء 3 من 33

الفصل الثالث

الفصل الثالث
بقلم⁦✍️⁩#ندى_عمرو
فكرة🙏#ملك
في يوم جديد كانت ارتدت زينب ملابسها ،و تنتظر العريس الذي لا تعرف اسمه حتى ،الآن لأنها نسيت أن تسائل  من هو العريس ، من فرط التوتر  التي هي به .
بينما كان يجلس بجانبها أصدقائها شروق ، و ملك ، و سارة .
في محاولة منهم في التخفيف عن صديقتهم زينب من حدة التوتر .
تحدثت سارة قائلة بأسف :- انا اسفة جداً يا ملك اني معرفتش ابقي معاكي في زي ده لكن باذن الله تتعوض في الفرح الكبير بقى .
ابتسمت لها ملك و قالت :- متقلقيش يا سارة انا اعرفه الظروف و بعدين اختك كانت تعبانه لازم تقفي جانبها و انا اللي قولت ليكي بنفسي خليكي معاها انا مش زعلانه ده انا حتى قولت لـشروق تقف معاكي ما كل كانت بسبب متقلقيش اكيد مش هزعل منك .
اقتربت ملك من زينب و هي تقول :- متقلقيش يا زينوب كل حاجه هتبقي تمام .
قالت زينب بقلق مفرط :-بصي يا ملك انا قلقنا جداً من رد فعله لما يعرف اللي فات و نتكلم على اللي حصل نظرت ملك بحزن على صديقتها و قالت : خلاص مش لازم يعرف اي حاجه حصلت زمان و اللي فات مات .
قالت زينب :- مينفعش يا ملك اللي حصل زمان لازم يعرفه مهما كان لازم يعرف اللي هيرتبط بيها عملت ايه و كانت عامله ازاي و بعد كدا بقيت ايه .
قالت سارة :- لكن مش من حق حد يعرف ماضي حد او يعرف حاجه عنك فاتت .
قالت شروق :- بظبط كدا اللي فات مات يا زينب .
نظرت زينب الي صديقتها ملك بمعني ماذا هي ردت فعلك في هذا الحديث .
تحدثت ملك و قالت :- بس انا مش معاكم يا بنات ، مهما كان كل حاجه بتتعرف الموضوع حصل زمان و هي عيلة ،و كنا كنا صغيرين لكن هي لحد دلوقتي متأثرا بكلامه ، يمكن لو عرف يقف جنبها ،و يمكن لو مقولناش ليه يعرف بعدين ،و يسيبك و سواء كمل أو لا فـهيبقي عرفنا معدنه ايه .واصله ايه يعني من النهاية لما هنقول ليه مش هتبقي حاجه وحشه أبداً ؛و بعدين عن كل ده بقي هو اسم العريس ايه يا زينب .
نظرت زينب على أركان الغرفة و قالت بخجل من غبائها :- نسيت اسال ماما .
قالت ملك بمرح :- اللطم اللطم على وشي و لا اجيب لطاما .
ضحكت سارة و شروق فقالت سارة :-خلاص يا بنات انا هروح اسال طنط .
دخلت عليهم سارة بعد وقت قصير للغايه و هي تقول :- اسمه سليم .
صدم الجميع و جمعت الدموع في عيون زينب فقالت ملك :-اهدي يا زينب اهدي .
تحدثت شروق :- ياااا لو يكون هو اللي كنتي بتحبيه ،و يجي بعد وقت ده كله يتقدم ليكي .
صرخت بها ملك و هي تقول :- بس يا شروق بس .
صمت الجميع و أمسكت ملك يد زينب و قالت :- متزعليش اكيد مش هو و هو مفيش غيره اللي اسمه سليم فيه كتير اوي اسمهم سليم .
قالت زينب ببكاء :- لا معدرش اشوفه تبقي تطلعي انتي يا ملك تشوفيه هو و لأ لا عشاني.
ملست ملك على يدها و قالت :- خلاص بلاش القلق  هو هيبقي حد تاني انا حاسه و بعدين فكري لما تتجوزي و تجيبي ولد او بنت اللي نفسك فيهم احلمي باللي كان نفسك فيه ديما.
هدأت زينب قليلاً و دخلت عليها والدتها بعد مدة بسيطة تقول :- يالا يا ملك العريس. جه يا حبيبتي .
ارتعشت ايد زينب أخرجت و هي تمسك يد امها ذاهبة معاها الي المطبخ و ذهب خلفها أصدقائها بينما ملك كانت ممسكة بالهاتف تتحدث مع ادهم .
السلامه عليكم ورحمه الله وبركاته.
ردت:- و عليكم السلام ورحمه الله وبركاته.
رد :- عامله ايه .
ردت :-كويسة .
رد:-و حشتيني قولت اتصل اسمع صوتك ، موحشتكيش .
قالت ملك  :-لا اكيد و حشتني قصدي انا .
قطع حديثها و قال :-بلا قصدي بلا ماقصديش انتي بقيتي على اسمي و بقيتي تخصيني جدا فـعادي الكلام ده المهم لما تخلصي صحابتك اتصلي بيا عشان ابقي اجي اخدك .
ابتسمت على اهتمامه و قالت :- تمام يا حبيبي.
تحدث بصوت عالي :- يا فرج الله .
أقفلت الخط سريعاً بخجل .
بينما في الخارج سمعت ملك من الغرفة صوت صنية المشروبات تقع على الأرض و الجميع يشهق في الخارج .
اسفه لو البارت صغيره لكن وعد هنزل البارت الجي طويل + اتمنى تدخلوا على الجروب و ادعموني لاني الفتره دي محتاجه كل الدعم من كل اللي قريبين مني و كل اللي متابعيني + اي حد بيكتب ياريت يدخل على الجروب عندي لاني عامله مسابقات و حاجات كتير حلوه هتفيد كل الكتاب الجدد
#الحب_في_الحلال
بقلم⁦✍️⁩#ندى_عمرو
فكرة🙏#ملك
1 قراءة
0 إعجاب
0 تعليق
مساحة إعلانية

التعليقات (0)

سجل دخول لتتمكن من التعليق

تسجيل الدخول

لا توجد تعليقات بعد. كن أول من يعلق!

فصول الرواية

تعليقات الفقرة

سجّل دخول للتعليق

تم اكتشاف أدوات المطور

لحماية المحتوى، يرجى إغلاق أدوات المطور للمتابعة في القراءة.